Kruja

Az időjárás előrejelzés ellenére – ami esőt jósolt – napsütéses napra ébredtünk. A mai úticél Kruja, kb. 1 órányira lévő hegyi kisváros. Decemberben jártunk már itt futólag, viszont idő hiányában valamint az eső miatt nem tartózkodtunk sokáig.

Hangulatos település és a hegyekből fantasztikus panoráma nyílik, ezért szívesen ellátogattunk ide még egyszer. Mivel népszerű turista állomás és lévén vasárnapot írunk, számítottunk rá, hogy sokan lesznek. Valóban volt élet, de teljesen elviselhető (szezon eleje van még).

Kruja fő nevezetessége Szkander bég – az albán nép legnagyobb hősének – szülőhelye és hadiszállása, a krujai vár, vagyis inkább már csak vár rom. Itt található a Szkander bég múzeum is.

Lévén hegyi település, szűk, kanyargós, itt-ott meredek utakra kell számítani és kevés parkolási lehetőségre. Rögtön le is parkoltunk az első alkalmas helyen a bazár sorral szemben és 200 lekkel támogattuk az albán munkaerőt egy önkéntes parkolóőr személyében.

Első utunk a vár alatt lévő étteremhez vezetett, hogy egy jó kávéval, cappucinoval indítsuk a napot :). Kellemes kis hely panorámával a városra, bár most a szép idő miatt inkább a teraszon fogyasztottuk el a kávénkat. Épp ahogy végeztünk, kezdett beigazolódni az időjárás előrejelzés szerinti eső, elkezdett cseperegni. Szerencsére nem hirtelen zúdult le az aznapra várható mennyiség, ezért kicsit tempósan, de sikerült megnézni a nagyon hangulatos bazár sort,. Az étteremben anyu török kávét ivott, melyet felettébb stílusos csészében szolgálták fel és annyira megtetszett nekünk, hogy a bazár soron gyorsan szert is tettünk egy példányra. 🙂

Nem csak az eső miatt szálltunk vissza az autóba, hanem, hogy felautózzunk a Kruja hegy kanyargós útjain és megcsodáljuk a panorámát. Ez utóbbi nem tűnt reális célnak, mert egyre nagyobb ködfelhő vett körül minket. Ekkor jött a mentő ötlet, hogy üljünk be ebédelni, hátha időközben felszakadozik a felhőzet. Múltkori látogatásunk alkalmával kiszúrtunk egy éttermet az úton, mert annyira jó helyen fekszik, egyértelmű volt, hogy ott szeretnénk eltölteni az ebédet. (Horizont étterem) Tele volt az étterem, de szerencsénkre akadt egy asztal nekünk is. Az ötlet is működőképesnek bizonyult, mert amíg várakoztunk az ételekre, szép lassan előbukkantak a város épületei, majd a mögötte elterülő táj.

Szép nyugisan elfogyasztottuk az ebédünket, időt hagyva a köd feloszlásának,. Imádjuk a hegyoldalban futó utakat, sziklákkal szegélyezve, most is nagy örömünket leltük benne a hegytetőre vezető úton. Teljesen a hegy tetején lévő autóparkolóig hajtottunk. (kb. 600 méterrel az étterem felett, tengerszint felett 1100 méter). Nem lett tökéletesen tiszta a látóhatár, sőt folyamatosan úsztunk bele majd ki a felhőből, de azért képet kaptunk az alattunk fekvő tájról.

A parkoló végétől jobbra egy hosszú lépcsősor vezet a hegy lábánál elhelyezkedő Sani Salitiku templomhoz. Ettől jegyzik az albániai templomok történetének kezdetét.
Ebéd után érkezőknek feltétlenül javasolt a megtekintése az ebéd lemozgása miatt. 🙂

Gyönyörködtünk még egy kicsit a tájban, majd legurultunk a hegyről és elhagytuk Kruját. Bár most sem volt teljesen felhőtlen és leginkább eső mentes krujai látogatásunk, szerintem adunk neki még egy esélyt valamikor a tökéletes időjáráshoz. 🙂