Vardzia

Kicsekkoltunk Tbilisziben a szállodából és megálltunk egy kis időre a fürdőknél. Előző nap, amikor az erőd tövében jártunk, megtetszett a hely és világosban is látni akartuk.

Narikala Erőd a háttérben, Tbilisi
Béke híd, Tbilisi
Fürdők, Tbilisi
Tbilisi

Nem sok időt töltöttünk a városban, minél előbb ki akartunk jutni, mert Vardzia elég messze van. Kb. Borjomi-ig autópályán mentünk, utánva viszont hegyek között, kanyargós utakon egy folyó mellett vitt az utunk, forgalom alig volt.

Ahogy közeledtünk a cél felé, észrevettünk egy táblát, amelyen egy kolostor látszik, alatta pedig nagy barlang bejáratok. Nem voltunk benne biztosak, hogy jó helyen járunk, de gondoltuk nem veszítünk semmit,ha megnézzük. Felértünk a hegy lábáig, ahonnan már tisztán látni lehetett a barlang lakásokat. Megdöbbentő, hogy az első szinten van olyan, amelyet szerzetesek laknak. Én nem vállalkoztam, hogy felmenjek a kolostorig, Nesty elindult, de ő sem ment végig, mert egy helyen elég szűknek találta a nyílást és visszafordult. Elképesztő, hogy milyen volt az akusztika. Amit fentről szólt nekem a Nesty, úgy hallottam, mintha mellettem állt volna és nem visszhangzott.

Vanis Kvabebi

Kezdtük sejteni, hogy ez nem az a hely, amit az utazási irodák is ajánlanak, így tovább mentünk. Nem is kellett sokat menni, csak pár kilométert és megláttuk jobbra az úttól a folyó másik oldalán a hegybe vájt lakásokat. Gyorsan leparkoltunk, megvettük a jegyet (3 lari fejenként) és elindultunk a kaptatón, ami a barlangvároshoz vezetett. Kb. 2 órát töltöttünk el, egyedülálló élményben volt részünk. Állítólag a 12. században laktak a barlangban, én sokkal régebbre tippeltem volna. Itt is voltak szerzetes lakások és egy működő templom is. Vardzia eléggé kiesik a többi látnivalóhoz képest, de mindenképpen megérte megnéznünk, sőt mindketten azon a véleményen vagyunk, hogy ez volt a top látnivaló,

Barlangváros, Vardzia

Batumi helyett Borjomiban foglaltunk szállást, ami így is 2 órás út volt. Sötét volt már, amikor megérkeztünk. A másik két szállással ellentétben ez egy magánház volt. Azzal fogadott a néni, hogy sajnos nincs meleg víz, mert nincs gáz egész Borjomiban és persze fűtés sem. Ez utóbbit könnyen orvosolta, kaptunk egy villanyradiátort. Lepakoltunk és a háziak javaslatára az Old Borjomi nevű étterembe mentünk. Hangulatos hely volt, jó kajákkal. Nesty levest és egy főfogást evett, én pedig sült sajtot és salátát kértem, valamint feltétlenül meg akartam kóstolni itt tartózkodásunk alatt a khinkali, amit mint meg tudtam, töltött tészta ( sajttal, gombával, vagy krumplival), amit utána kifőznek. Az alakja hagymára emlékeztetett.

khinkali

Vacsora után ágyba bújtunk. Sajnos ez egyik legrosszabb éjszakám volt, mert hiába ízlett a kaja, a szervezetemnek valami nem tetszett és egész éjjel hánytam.